Sztehló Lili üvegablakai a Barabás Villában: most hétvégén még megnézheted

Oszd meg másokkal!

Desktop

Sztehló Lili 1925-ben alapító tagja volt az Új Művészek Egyesületének. Ugyanebben az időszakban, még főiskolás korában ruhatervezőként és díszítőművészként több tanulmányi úton is részt vett Bécsben, Párizsban és Rómában. 1927-ben Párizsban összeházasodott Árkay Bertalannal, akivel szakmai pályáját is összekötötte: mindketten állami ösztöndíjjal mentek ki Rómába, ahol megalapították a Római Magyar Művészházat, olyan képzőművészekkel együtt, mint Molnár C. Pál és Aba‑Novák Vilmos. Ez a csapatmunka nemcsak állami és egyházi megbízásokat (mint például a mohácsi Fogadalmi Emléktemplom, a Győr-Gyárváros Jézus Szíve Plébániatemplom, a Városmajori Jézus Szíve Plébániatemplom) jelentett, hanem más olyan más alkotók számára is érvényesülési lehetőséget biztosított, mint a szobrász és grafikus Kovács Mária, a keramikus Kovács Margit, valamint a textilművész Pekáry István. E sikeres együttműködés egyik példája volt a városmajori Jézus Szíve Plébániatemplom, melyet a magyar modern egyházművészet egyik jelentős alkotásaként tartunk számon. 

Sztehló Lili munkássága legnagyobb hányadát üvegablakok tervezésével és festésével töltötte. Alkotásaival Milánóban, Párizsban, Varsóban és Rómában pedig nagy sikereket ért el. Az 1942. szeptember 5-i, budapesti szovjet bombázás alatt azonban súlyos veszteség érte; egy leesett bomba becsapódása után keletkezett légnyomás a Városmajori Jézus Szent Szíve Plébániatemplom összes üvegablakát elpusztította.

A Barabás Villlában kétszintes tárlat várja a látogatókat, a földszinten a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központból származó, igen ritkán látható műalkotások kaptak helyet és a Kiscelli Múzeum Építészeti Gyűjteményében található üvegablakterv másolata. Az emeleten a kiállítás másik része a XII. kerület iskolásai által egy rajzverseny keretében készített olyan üvegablakterveket mutat be, amelyeket Sztehló Lili művei ihlettek.

A kurátorok figyelmet fordítottak arra is, hogy a látogató végignézhesse az üvegablakok elkészítéséhez szükséges művészi folyamatokat is. Ennek érdekében azok a ceruzarajzok, színtervek és színvázlatok is ki vannak állítva, melyek három modern templom üvegablakaihoz készültek. 

A kiállítás részletes leírását a Prae Magazinban is elolvashatjátok, de érdemesebb elmenni és megnézni, mert ritkán adódik alkalom, hogy különböző intézetekből és gyűjteményekből állítsanak össze egy ilyen életmű-kiállítást.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?